Podstawa prawna wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich

Prime School of English prowadzi w grupach kursy językowe dla małoletnich od 6. roku życia.

Przepis art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich zobowiązuje m.in. organizatorów działalności oświatowej do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich.

Definicje

szkoła – Prime School of English Agata Kowalska, Katarzyna Witek spółka cywilna ze stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej w Lublinie przy ul. Roztocze 14, posiadająca numer NIP 712 313 65 45

placówka – miejsce prowadzenia kursów językowych przez szkołę

lektor – osoba fizyczna zatrudniona przez szkołę na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy o współpracy lub innej umowy, na podstawie której prowadzi w imieniu szkoły zajęcia językowe z małoletnimi

wykonawca – osoba fizyczna, która na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze szkołą wykonuje lub może wykonywać czynności, w ramach których ma lub może mieć kontakt z małoletnimi

personel – wspólnicy szkoły, lektorzy lub wykonawcy

małoletni – osoba fizyczna, która nie ukończyła 18 lat

ustawa – ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich

Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, o którym mowa w ustawie

wydarzenie – wydarzenie (np. wycieczka, piknik, zajęcia na świeżym powietrzu, wyjście na lody, do pizzerni itp.) organizowane lub współorganizowane przez szkołę

zdarzenie – niedozwolone zachowanie wobec małoletniego lub sytuacja, w której zachodzi podejrzenie takiego zachowania

Zakres standardów

Standardy dotyczą obszarów działalności szkoły, w związku z którymi:

  • personel szkoły ma lub może mieć kontakt z małoletnimi
  • małoletni przebywają w placówce szkoły.

Szkoła identyfikuje następujące obszary działalności, w których personel szkoły ma lub może mieć kontakt z małoletnimi:

  • zapisy na kursy językowe
  • prowadzenie kursów językowych
  • wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez szkołę.

Szkoła identyfikuje następujące miejsca, w których personel szkoły ma lub może mieć kontakt z małoletnimi:

  • placówka szkoły w Szkole Podstawowej nr 50 w Lublinie (lektorzy prowadzą kursy językowe z małoletnimi w najmowanych przez szkołę salach lekcyjnych)
  • placówka szkoły w Szkole Podstawowej nr 58 w Lublinie (lektorzy prowadzą kursy językowe z małoletnimi w najmowanych przez szkołę salach lekcyjnych)
  • zajęcia językowe prowadzone online
  • inne miejsca, w których odbywają się wydarzenia

Obowiązek stosowania standardów

Każdy członek personelu szkoły wykonujący zadania wymagające lub mogące wymagać kontaktu z małoletnimi ma obowiązek stosować standardy.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

W relacjach personelu z małoletnimi niedozwolone jest krzywdzenie małoletnich w jakiejkolwiek formie, w szczególności:

  • dopuszczanie się zachowań, które stanowią czyn zabroniony przez ustawę, przestępstwo lub wykroczenie;
  • stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym psychicznej oraz fizycznej (np. popychanie, szturchanie, napieranie, uderzanie, klepanie);
  • udostępnianie lub polecania treści nieodpowiednich dla małoletnich, w szczególności zawierających obrazy lub opisy: przemocy fizycznej lub psychicznej, aktów seksualnych, zachowań naruszających dobre obyczaje, używania alkoholu, papierosów lub narkotyków, samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodzących zdrowiu;
  • proponowanie lub polecanie wyrobów tytoniowych, alkoholowych, e-papierosów, narkotyków, substancji odurzających, substancji nielegalnych oraz używanie ich w obecności małoletnich;
  • posługiwanie się wulgarnymi lub obraźliwymi słowami, obrazami czy gestami;
  • straszenie lub grożenie;
  • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie małoletnich;
  • naruszanie nietykalności cielesnej;
  • dotykanie w sposób, który może być odebrany przez małoletniego lub otoczenie jako nieprzyzwoity lub niestosowny, w szczególności dotykanie miejsc intymnych, ud, piersi, pośladków, łaskotanie, siłowanie się;
  • patrzenie lub wskazywanie na miejsca intymne;
  • mówienie o miejscach intymnych;
  • nawiązywanie relacji prywatnych bez zgody prawnego małoletniego;
  • nawiązywanie relacji seksualnych;
  • przyjmowanie prezentów gotówkowych lub rzeczowych od małoletnich;
  • czerpanie od małoletnich innych korzyści majątkowych.
Zapewnienie bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem
Zasady przebywania małoletnich w placówkach szkoły

Małoletni przebywają w placówce szkoły (sali lekcyjnej, w której szkoła prowadzi kurs językowy) jedynie w celu udziału w zajęciach prowadzonych przez szkołę na podstawie umowy kursu zawartej między szkołą a opiekunem prawnym małoletniego zgodnie z harmonogramem zajęć przekazanym przez szkołę opiekunowi prawnemu.

Podstawy zachowania personelu wobec małoletnich

Personel szkoły traktuje małoletnich z szacunkiem, cierpliwością i zrozumieniem.

Małoletni, m.in. w zależności od ich wieku, poziomu rozwoju intelektualnego, posiadanych niepełnosprawności mają lub mogą mieć różne możliwości odbioru i przyswajania komunikacji oraz różne potrzeby.

Personel ocenia możliwości psychofizyczne małoletnich i ich potrzeby, w tym w szczególności małoletnich z niepełnosprawnościami i dostosowuje do nich sposób komunikacji i zachowania, tak aby komunikacja i zachowania personelu były jak najbardziej zrozumiałe dla małoletniego i nie budziły w nim poczucia dezorientacji, zaniedbania, strachu lub zagrożenia.

Personel podejmuje starania w celu upewnienia się, że małoletni, z którymi personel ma kontakt, czuje się bezpiecznie i rozumie komunikaty przekazywane przez personel.

Personel kontaktuje się z małoletnimi w ramach i w zakresie obowiązków personelu w celu realizacji zadań personelu oraz wyłącznie w godzinach pracy personelu w szkole.

Kontakt fizyczny personelu z małoletnim jest dopuszczalny, z zastrzeżeniem opisanych dalej sytuacji nadzwyczajnych, wyłącznie w następujących przypadkach:

  • kontakt jest konieczny dla wykonania lub pomocy w wykonaniu niezbędnych czynności higienicznych lub pielęgnacyjnych i jednocześnie
  • kontakt jest dostosowany do płci i wieku małoletniego oraz uzasadniony potrzebami małoletniego w danym przypadku i
  • odbywa się za zgodą małoletniego lub jego prawnego opiekuna i
  • odbywa się w obecności lub przy udziale innego członka personelu, a jeżeli udział innego członka personelu nie jest możliwy – po uprzednim powiadomieniu innego członka personelu.

Sytuacje nadzwyczajne

W sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak konieczność udzielenia małoletniemu pilnej pomocy medycznej (np. zatamowanie krwotoku), ochrona przed urazem (np. ochrona przed upadkiem po potknięciu), konieczność ewakuacji z placówki, zagrożenie życia lub zdrowia, kontakt fizyczny personelu z małoletnim jest dopuszczalny bez zachowania wyżej wskazanych warunków, z zastrzeżeniem, że kontakt nie może wykraczać poza czynności niezbędne w danej sytuacji nadzwyczajnej.

PRZYGOTOWANIE PERSONELU

Kady członek personelu jest zobowiązany do znajomości i przestrzegania standardów.

Za wdrożenie standardów w szkole, w tym przygotowanie członków personelu do wykonywania czynności wymagających kontaktu z małoletnimi oraz za przestrzeganie obowiązków wynikających z ustawy odpowiadają wspólnicy szkoły,

Przed nawiązaniem przez szkołę z członkiem personelu stosunku pracy lub innej umowy, na podstawie której członek personelu ma prowadzić działalność wiążącą się lub mogącą się wiązać z kontaktem z małoletnimi:

  • szkoła uzyskuje informacje, czy dane członka personelu są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
  • członek personelu przedkłada szkole informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
  • członek personelu posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada szkole informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
  • członek personelu składa szkole oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada szkole informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
  • jeżeli prawo państwa, o którym mowa w poprzednich dwóch punktach nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

Przed dopuszczeniem członka personelu do pierwszej czynności wiążącej się z kontaktem z małoletnimi, członek personelu:

  • otrzymuje do zapoznania się egzemplarz standardów, informację o miejscu, w którym może zapoznać się z aktualną wersją standardów oraz podpisuje oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami, ich akceptacji i zobowiązaniu do ich stosowania
  • przechodzi szkolenie wstępne dotyczące stosowania standardów.

Szkoła stosownie do potrzeb organizuje cykliczne szkolenia dla personelu dotyczące stosowania standardów.

W przypadku uzyskania przez szkołę informacji, że wobec członka personelu zostało wszczęte postępowanie karne dotyczące przestępstwa określonego w art. 21 ustawy, szkoła odsuwa niezwłocznie tę osobę od kontaktu z małoletnimi.

Członek personelu stwierdzający zasadność zmiany lub uzupełnienia standardów kieruje wniosek w tym zakresie do wspólnika szkoły.

niedozwolone zachowania między małoletnimi

Członek personelu będący świadkiem sytuacji lub otrzymujący zgłoszenie sytuacji, w której małoletni wyrządza lub próbuje wyrządzić krzywdę innemu małoletniemu albo dopuszcza się lub próbuje dopuścić się innego niedozwolonego zachowania opisanego w standardach, jest zobowiązany niezwłocznie:

  • podjąć adekwatne i dopuszczalne w świetle przepisów prawa i niniejszych standardów działania w celu przerwania takiej sytuacji lub jej zapobieżenia lub ograniczenia jej skutków
  • zawiadomić o takiej sytuacji wspólnika szkoły.

Wspólnik szkoły zawiadomiony o sytuacji opisanej powyżej zawiadamia o niej prawnych opiekunów małoletnich oraz podejmuje dodatkowe adekwatne do danej sytuacji czynności.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnie

Procedura i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

Szkoła co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane na piśmie.

Za dokonywanie oceny standardów odpowiedzialni są wspólnicy szkoły.

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

Standardy – w wersji pełnej oraz skróconej – są dostępne:

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia są wspólnicy szkoły:

  • Agata Kowalska
  • Katarzyna Witek

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

Ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażających dobru małoletniego są dokumentowane poprzez sporządzenie – niezwłocznie po ujawnieniu lub otrzymaniu zgłoszenia – przez członka personelu będącego świadkiem lub przyjmującego zgłoszenie notatki wg wzoru stanowiącego załącznik do standardów.

Notatka sporządzona w formie pisemnej lub dokumentowej jest niezwłocznie przekazywana wspólnikowi szkoły.

Wspólnik szkoły po otrzymaniu notatki podejmuje niezwłocznie adekwatne działania, w tym działania wyjaśniające przyczyny i przebieg incydentu lub zdarzenia oraz informuje opiekuna prawnego małoletniego o incydencie lub zdarzeniu.

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

…..

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

…..

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

…..

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

…..

Załączniki:

Oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich

Wzór notatki – ujawnienie lub przyjęcia zgłoszenia incydentu lub zdarzenia zagrażających dobru małoletniego